Johanna Herrstedt - GlitterBox -

SMINK

Jag får ofta höra  att jag använder "för mycket" smink, att jag inte behöver spackla ansiktet "så mycket" och att killar gillar inte tjejer med "mycket" smink och så antar folk att jag är osäker i mig själv just för att jag sminkar mig lite mer än vad de flesta gör.

Först och främst, vad är då för mycket smink?
Det är upp till var och en vad man själv tycker. Bara för att du tycket att någon har på sig "för mycket" betyder det ju inte att alla tycker samma :)
Så som jag ser det så spelar det ingen jävla roll hur mycket eller lite smink man har på sig, huvudsaken är att det ser bra ut och att man själv trivs i det! Lite smink kan se rent ut sagt förjävligt ut om man gör det "fel" medan mycket smink kan se hur fabulöst ut som helst om man gör det "rätt"! Jag menar, titta bara på röda mattan i Hollywood o: Alla är ju skitsnygga och man behöver inte vara ett geni att fatta att dom inte har lite smink på sig men vad spelar det för roll? Dom tycker antagligen att det ser bra ut :)
Sen så krävs det ju faktiskt talang och teknik att få mycket smink att se bra ut och det är inget man lär sig över en natt. När jag var några år yngre och var ny på smink var jag inte alls bra på att sminka precis som alla andra i början, men jag fortsatte att experimentera och nu sitter jag här några år senare och är faktiskt duktig! Övning ger färdighet :)

Och det där med att säga att killar gillar inte tjejer med mycket smink.
Då känner jag bara, hur jävla dum får man bli? Visst finns det killar som föredrar osminkade tjejer precis som det finns killar som föredrar sminkade och så finns det som gillar båda och dom som inte bryr sig. Om jag får säga min åsikt så tycker jag att om en riktig man älskar sin brud så låter han henne sminka sig hur hon vill! Sen så är ju inte smink permanent, det går faktiskt att tvätta bort ;)
Och vad som är dummast egentligen är att anta att alla tjejer sminkar sig för killars skull... Så är det inte alls i de flesta fallen! Jag kan ju säga att jag sminkar mig INTE för att behaga männen, jag gör det för min egen skull för att jag tycker det är roligt att hålla på med smink och att jag tycker att jag ser bättre ut med smink varesig det är rejäl och kreativ sminkning eller om det bara är en såndär "touch up" sminkning. Tycker inte en kille om mig för det, synd för honom. Jag vet att jag inte behöver sminka mig så mycket som jag gör, jag gör det för nöjets skull :)

Smink är konst
Det är min syn på smink! Ett neutralt ansikte är en tom målarduk och du kan göra vad du vill med den :)
Tänkte att jag kunde dela med mig av några utav mina egna extrema sminkningar som jag är väldigt nöjd med! Nästa steg för mig är att lära mig att sminka andra också, tycker det är rätt svårt ):

Du har ju redigerat bilderna - Ja, det har jag. Men folk borde veta skillnad på redigerat och redigerat. Jag har ju märkt att människor gärna drar slutsatsen att man har gjort om hela bilden till en ny så fort dom hör att den redigerad. Några borde tänka lite mer haha :)
Jag har exempelvis inte gjort om sminket, hade inte valt dom till detta inlägget annars!

Kommentarer
Postat av: Lojs

Word to that, spännande hur många brudar det är som inte använder mycket smink som tror att mycket smink innebär att man vill imponera på killar. Konstig grej att tycka..

Btw så är jag helt förälskad i den där skallig contour-bilden. Den är så cool att jag dör. Nästan.

2012-09-19 @ 15:41:14
URL: http://confusionbay.blogspot.com
Postat av: lisa

Att du sminkar dig lite föör mycket är ju ingen nyhet, men jag ser det också som en konst och tycker att alla får göra som dom vill. Tex tycker många i min omgivning att JAG har för mycket smink, ENDAST för att jag gillar att använda ögonskuggor. Tycker det är skitkul att hålla på med smink. Är dock inte lika duktig som dig...

Fortsätt sminka dig du! Älskar att se dina bilder med olika sminkningar, stört duktig! Konstnärlig!

2012-09-19 @ 16:03:36
URL: http://lisalohan.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Sminkningen högst upp till vänster är helt fantastisk. Fascinerande vacker är du oavsett, men den var fullkomligt underbar!

2012-09-19 @ 16:41:25
URL: http://saraellinor.wordpress.com
Postat av: Nina Irojiro

Folk borde börja anamma det gamla uttrycket "Sköt dig själv och skit i andra"

2012-09-19 @ 21:14:50
URL: http://irojiro.wordpress.com
Postat av: Johan

Jag förstår vad du menar med "tom målarduk" men tycker ändå att det blir fel, då ett osminkat ansikte redan är ett konstverk i sig. Att använda smink blir som att lägga till saker på konstverket, för att förstärka, tona ner eller förvränga de delar man känner för.

2012-09-20 @ 11:51:27
URL: http://aconseguir.blogg.se
Postat av: Anonym

smink och liknande "tjejintressen" (kläder skor etc) har alltid blivit nedklankade på eftersom folk tycker att det inte räknas som riktiga intressen.
man tycker att det 'måste' liksom finnas någon anledning bakom, såsom att "göra sig snygg för killar" eller liknande.
Medans många 'manliga' hobbys är helt legitima.
typ samla på gamla LP-skivor, tvspel, fotbolls autografer eller vad fan som helst.

Om en tjej typ köper ett par nya skor blir det ofta "men du har ju redan 20par skor i garderoben"

(allt är grovt generaliserat)

2012-09-21 @ 10:56:06
Postat av: Amanda

Du är så otroligt vacker :*

2012-09-21 @ 19:37:31
URL: http://fukk-tard.soclog.se/
Postat av: Julia

Jag håller med, smink är en konstform. Jag hatar när folk kallar en "osäker" bara för att man har ganska mycket smink på sig, säger att man "gömmer sig".

2012-09-21 @ 20:01:40
Postat av: Linda Rydén

SANT!!!

Vart kommer det vinröda läppstiftet du har på en av bilderna?? Så snyggt!

2012-09-30 @ 11:35:05
URL: http://lindarydens.blogg.se
Postat av: Emma

TACK!
det här inlägget har jag väntat på så himla länge!
vem fick för sig att man sminkar sig för killarnas skull? blir smått bitter som ser allt "kvinnorelaterat" som gör kvinnor till offer

2012-10-03 @ 10:09:29
URL: http://slemsowngardenparty.blogspot.com
Postat av: JoJa.S

Du är så grymt duktig, inte ens i mina vildaste drömmar skulle jag vara i närheten av din talang!

2012-10-07 @ 14:28:50
URL: http://jojaslifestyle.blogspot.se/
Postat av: Smith

Haha, ja det GÅR att klaga på allt om man bara vill. Så länge ingen far illa av det man gör så tycker jag att folk ska låta andra göra sin egen grej. Jag gillar att sminka mig och jag gillar att se folk som använder mycket smink och sprudlar av kreativitet! Tycker det är jättekul att folk lägger energi på att skapa sitt egna jag. Som man känner sig för dagen. Jag håller verkligen med om att det osminkade ansiktet är som en omålad duk. Man kan framhäva och förtydliga sina bättre drag, och tvärtom dölja det man tycker mindre om. Det bidrar till att man känner sig självsäkrare. Att framföra just smink som en slags "bov" i det hela är märkligt. Skulle bokomslag förbjudas också? För dom kan ge fel intryck eller för att bokomslaget inte faller betraktaren i smaken? Nej usch.. man kan tycka att den här diskussionen inte skulle behövas längre. Inte under 2000-talet.

Svar: Agreed!
glitterbox.blogg.se

2012-10-08 @ 00:27:39
Postat av: Sara

Håller helt med dig! ^^

2014-02-21 @ 21:18:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0