Johanna Herrstedt - GlitterBox -

O T R O H E T

Idag under lunchen i skolan så satt jag och lyssnade på när tre av mina kompisar snackade om förhållanden och då kom ämnet "otrohet" upp så nu kände jag mig för att dela med mig av min åsikt här.
Först och främst så ska jag säga att jag är en person som aldrig skulle ha mage eller samvete till att vara otrogen mot någon, jag verkligen vet att jag inte kan. Spelar ingen roll om en partner hade varit otrogen mot mig osv, jag hade inte varit otrogen tillbaka ändå. En människa ska med sunt förnuft inte gå och kladda på andra medan man är i ett förhållande med någon annan och det finns inte en enda jävla ursäkt för att "få" vara otrogen tycker jag.

Sen så finns det ju öppna förhållanden och folk får ju ha det om dom vill men jag förstår inte varför riktigt, det är väll nästan samma sak som KK? Ah jag vet inte, jag själv tänker inte ge mig in i ett öppet förhållande så jag behöver inte direkt förstå ett sådant till punkt och pricka.


Iallafall, om jag har en partner som går omkring och tror att jag skulle gå och hålla på med någon annan så skulle jag bli fly förbannad. Varför det kanske man undrar? Jo för då känner jag att varför skulle en partner ens tänka något så illa om mig? Jag tar det som en ren förolämpning. När jag går in i ett förhållande med någon så är det liksom "Jag vill ha dig och ingen annan, du är den jag är med, den jag håller mig till bara dig sålänge vi håller. Om slutet kommer snart eller aldrig vet jag inte men till dig ska jag vara trogen sålänge vi står vid varandras sida. Jag litar på dig och jag förväntar mig att du gör samma sak för mig".
Jag tror på att otrohet händer pga av osäkerhet i sig själv och det leder till att man vill ha bekräftelse och känner man att man kan vara det (eller om man är det redan) så bör man hålla sig borta från förhållanden, jobba med sig själv och ge sig in i ett förhållande när man är redo, tycker samma om kontrollbehov. Men det är ju bara hur jag tycker :) Jag är rätt dålig på att formulera mig som ni kanske märker men jag hoppas ni förstår vad jag vill få fram! Var inte rädd att fråga om något var oklart. Om någon tar illa upp så ursäktar jag!

Kommentarer
Postat av: Mia

Hej Johanna! Jag tycker att det är starkt av dig att vara så öppen och jag håller fullständigt med dig då det gäller otrohet. Har många gånger hört att folk misstänker en och annan för att vara otrogna, när det är det sista personer skulle vara....vilket är rätt tragiskt.
Tack för att du ville dela med dig helt enkelt. Uppskattade det!
Ta hand om dig!

2012-12-13 @ 10:10:31
Postat av: Anonym

Helt random, men vad tycker du om porr? Är det ok att ens partner får titta på andra nakna/ha sex och tillfredställa sig själv?
Är det ok att "förbjuda" detta i ett förhållande?
Haft väldigt många diskussioner om det och otrohet med mina vänner haha :)

2012-12-13 @ 20:28:31
Postat av: Selma

Håller fullständigt med! Jag har dock lite svårt med min kille då han verkligen har lite kontrollbehov. Han blir orolig så fort jag ska ut med mina kompisar och dricka, han tror att jag när som helst ska knulla någon annan, han liksom litar inte på mig. Och påpekar jag att han inte gör det så svarar han bara :"Jag litar visst på dig, jag litar bara inte på alla andra snubbar därute som stöter på dig." Det är ju typ som att säga att han inte litar på mig fast på ett snällt sätt haha.

2012-12-15 @ 08:21:06
URL: http://selmaabbassi.blogg.se
Postat av: Amanda

Jag har bara en liten allmän fråga när det kommer till förhållande. Vad innebär egentligen förhållande? De flesta förknippar det med monogami. Men är egentligen människans psyke uppbyggd efter ett monogamiskt levnadsstil? Eller är det en gammal samhällsstruktur som byggts upp för att skapa kontroll i samhället?

Liten funderare ^^

2012-12-17 @ 21:34:05
Postat av: Bella

Heej, alltså när jag in i mitt nuvarande förhållande 15 månader sen så hade jag inte kommit över mitt ex. Så jag pussade han medan min kille var i Egypten... Grejen är den att vi gick vidare trotts att han visste om det. Och för 3 månader sen var jag med mitt ex själv på kvällen, vi gjorde inget speciellt men ändå. Båda gånger detta hände så höll jag å mim kille på att göra slut. Jag kände mig värdelös och JA jag ville ha bekräftelse och jag visste att mitt ex gillade mig. Jag ångrar mig djupt nu med tanke på att det håller på att spricka igen. (tro inte att jag gjort alla fel själv, han är inte den bästa heller :/

2012-12-18 @ 19:16:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0