Johanna Herrstedt - GlitterBox -

A K N E

Jag blir så jävla irriterad... Min hy är nog fan tagen rakt från helvetet. Den senaste tiden har jag fått enorma pimple invation perioder att jag ibland inte tror att det är sant. Om ni tror jag överdriver och det bara är några pluppar här och där så har ni helt jävla fel! Den senaste perioden som jag är i nu har gett mig bölder längst med käklinjen och kindbenen PÅ BÅDA SIDOR! Nu håller det på att försvinna så nu är det mest små finnar och röda märken kvar men det gör hela jävla situationen bättre. Jag antar att det har i samband med mens för alla pimple invations har varit 1-2 veckor innan själva mensveckan så om jag bara ska acceptera min sistuation för att det ska klassas som mensfinnar dör jag hellre. Det är ju fan acne jag har, en fysiskt och psykiskt smärtsam sådan. Ett par månader sedan grät jag nästan varje dag under perioden för jag var så himla trött på det - och jag är inte ens den som gråter. Och en annan sak som gör mig förbannad är att både min bror och syster har hur bra hy som helst. Jag kan inte minnas en stund jag har sett dom med finnar. Speciellt min syster. Hennes hy är fan som den finaste bäbishyn och jag överdriver inte. Min mamma och pappa har själva sagt att dom aldrig har haft dålig hy i sina yngre år, och jag har aldrig sett dom ha finnar heller. JAG FÖRSTÅR INTE VAD MIN SKITGEN KOMME IFRÅN. JAG VILL HA BORT DEN. Har det inte blivit bättre tills efter sommaren ska jag begära antibiotika. Den "konstiga" är väll att min hy är fri från finnar efter mensen, men då har jag typ 1 vecka tills finnarna odlas som ogräs i ansiktet igen.
Vet att jag kommer behöva leva med ärr för jag har redan några stycken men det är mycket bättre än smärtsamma bölder. Och visst, jag är skicklig på att sminka över finnar men det börjar bli jävligt tröttsamt. Åh jag vill bara att min hy ska bli bra igen och ha det så. Jag saknar det. 

Kommentarer
Postat av: Alexandra Johansson

Om du har mensfinnar så byt/börja med ppillrena Zyrona! Jag har dem för min hy och den har gjort underverk. Det är ett acnemedel egentligen, men fungerar också som ppiller så du får dem utskrivna hos ungdomsmottagningen (men hos deras läkare).

Verkligen bästa jag gjort för huden typ!

2013-06-05 @ 11:26:55
URL: http://atypi.blogg.se/
Postat av: Anonym

Finns hudslipning att göra på salonger för att reducera ärr och sånt, så slipper du att använda smink för att täcka över det :)

2013-06-05 @ 15:35:01
Postat av: Lee

Jag brukar också få hemska invations, särskilt vid tinningarna av alla ställen, och jag är inte alls duktig på att sminka över dem. Man blir ju helt tokledsen på det till slut </3

2013-06-05 @ 15:47:53
URL: http://clover.blogg.se
Postat av: Denise

Jag har levt med acne sen jag var 12-13 ungefär och det är verkligen hemskt. Jag har mått verkligen SKIT över att jag alltid har så ful hy! Jag har inte lika dålig hy som innan men det är ärren som är värst! Dom får jag sminka över med kilovis smink varje dag och det suger. Är så trött på att alltid behöva ha så mycket smink, vill bara kunna vakna och slippa tänka på att "åh måste sminka mig"
Så småningom ska jag gå till någon som kan slipa min hy så jag slipper må såpass dåligt över min hy som jag gör! Jag vet att alla har finnar någon gång i livet och någon finne här och där skiter jag i men när man har det i hela ansiktet, ryggen, armarna och bröstet så är det inte så rockigt längre! Min akne har hindrat mig att göra så mycket här i livet och det är helt sjutk! folk kan sitta och tänka att "åh så dåligt kan du väl inte må" men jo det gör jag för detta påverkar hela ens liv!

2013-06-05 @ 17:31:49
URL: http://deniseryberglilja.blogg.se
Postat av: Emma w

Usch, man blir så ledsen när sånt händer :(( jag själv har aldrig haft finnar (är 17), inte ens när mina kompisar fick jättemycket. Och nu så har jag också börjat få en massa finnar :(( Ingen i min familj har heller haft det, menn jag bara accepterar det och går vidare. :/

2013-06-06 @ 21:31:11
Postat av: Amber

Min syster var likt dig internetkändis och när hon fick akne blev hon helt knäpp. Hon grät och grät och fick åka in på sjukhus för att hon var så deprimerad, hon åt knappt någonting för hon var rädd att det skulle förvärra hennes hy. Precis som du är hon också extremt vacker, det var förmodligen därför hon blev så ledsen, hon sa alltid att hon kände sig som ett monster.
Men hon tog sig igenom det - hon fick en sorts kräm och nu 3 år senare mår hon hur bra som helst. Hon var alltså verkligen deprimerad - hon hade självmordstankar och drack extremt mycket alkohol.
Anledningen att jag berättar detta är för att jag helt enkelt vill säga att det är så väsentligt som du vill att det ska vara - och det kommer definitivt att bli bättre med det. Om inte kan du ju klart gå till en hudläkare.
Hahaha orka att jag skrev en roman. Jaja. Ta inte för hårt på det bara.

2013-06-06 @ 23:11:38
Postat av: Petra

Sen jag var ca 12 år har jag haft konstant acne, allt eftersom så utvecklades det till cystacne. Får främst på hakan och kinderna, men ont som fan gör dom! Har ätit penicillin i över ett år nu, det håller tillbaka acnen men de är fortfarande så himla dålig. INGEN av mina vänner har acne, ingen får knappt ens nån finne, känns så himla orättvist att jag ska behöva få kliva upp två timmar innan skolan börjar bara för att sminka mig. Skulle vara skönt att slippa tänka på det så fort man vaknar. Sen gör det inte saken bättre att när nån av ens vänner väl får en finne (vilket typ händer 1 gång om året) så sitter dom och klagar så jävla mycket. Man vill bara ta och skrika, folk som har bra hy förstår verkligen inte hur frustrerande och hur mycket ens självförtroende sänks av det. Tyvärr.

2013-06-06 @ 23:15:47
URL: http://petrapannkaka.webblogg.se/
Postat av: Amanda

Know the feeling bro!
jag får dock bara i min jävla panna ._.

2013-06-07 @ 18:53:17
URL: http://youngsithlord.blogg.se
Postat av: Selma

Förstår precis din situation då jag haft acne sen 12års åldern. Men för en månad sen ungefär, slutade jag med alla produkter och foundation (framförallt!) och allt har försvunnit! Jag har på ett mineral-baserat puder från The Body Shop och det ger mig inga finnar alls och täcker lite röda områden osv. Jag har verkligen testat alla möjliga produkter, både billiga och dyra, och det enda som hjälpte var att inte använda något alls! Våra hyn är inte till för dessa produker, anser jag, för de innehåller otroligt mycket kemikalier och skit. Man kanske kan göra rent ansiktet med någon tvål/kräm en gång i veckan för att få bort lite skit, men två gånger om dagen (som det oftast står på flaskorna) blir alldeles för mycket för hyn och resulterar i alldeles för torr sådan, vilket även gör att det procuderas mer olja (för de med oljig hy iaf som jag har). Ansiktet måste trots allt ha sin naturliga balans av oljor. Det är iaf lite tips från mig, för det har verkligen funkat och äntligen kan jag se mig själv i spegeln och inte se ett freak :)

2013-06-08 @ 23:21:55
URL: http://selmaabbassi.blogg.se
Postat av: hanna

Jo det är väldigt jobbigt när man har fått acne, har själv haft det runt ett år nu och mitt självförtroende har verkligen sjunkit.
Jag tyckte att jag såg ut som en zombie för jag är så röd i hela ansiktet, sen så började jag med tetrasyl och dom började försvinna.
Men efter varenda jävla finne jag hade så fick jag ett rött märke i ansiktet, så idag håller jag på och försöker få bort alla 100tals lysande röda märken i mitt ansikte.
Jag säger bara att du ska använda oljor, Argan olja, Tea-tre olja, dom är väldigt bra!

2013-06-09 @ 20:56:01
Postat av: Gabby

Jag har haft en lång period med finnar, pormaskar o hela det där köret :c förstår din frustration precis.. Dock har jag haft väldigt väldigt bra hy när jag började gå på behandlingar i salonger som använder ett speciellt märke som heter "Decleor". Jag har varit på andra salonger som använder andra produkter och det har alltid blivit bra men efter ett tag så är jag tillbaka där jag började. Decleor däremot har förändrat min hy så mycket att jag inte ens behöver tvätta den hemma längre!
Därefter har jag börjat använda bareminerals foundation som är så bra för hyn att du inte ens behöver tvätta av den! ^_^ rekommenderas starkt!

Titta gärna förbi min blogg, där jag kommer att skriva lite mer om skönhetstips framöver samt reviews om produkter jag använder.

http://www.lookfantastic.com/home.dept (bareminerals + decleor produkter billigast samt fri frakt)

http://www.salongagatonsax.se/ (exempel på salong som använder decleor)

- Gabby

2013-06-10 @ 00:29:25
URL: http://candyabuse.blogspot.se/
Postat av: M

Usch, jag vet verkligen hur det känns. Jag får också "bara" finnar vid mens (och ägglossning), och det är verkligen stora utbrott vid hakan och kinderna. Går hos hudterapeut för att hålla min hy i schack men det är svårt att gå regelbundet när man vill resa bort eller har andra planer.
Jag går på Diane, har hjälp lite kanske, men inte särskilt märkbart.
Kan dock rekommendera märket Exuviance (finns hos hudterapeuter) som har gjort underverk för min hy.

Hoppas det löser sig för dig!

2013-06-11 @ 20:49:57
Postat av: Nina Irojiro

Jag kör på att äta vitamin b5. Det är det absolut enda som har funkat för mig, och jag har testat MILJONER olika krämer och rengöringar. Vitamin b5 och aspirinmask är det enda som är riktigt bra.

2013-06-12 @ 19:08:46
URL: http://ninairojiro.blogspot.se/
Postat av: Jennifer

Hej! Först och främst vill jag säga att jag verkligen gillar din blogg. :)
När jag läste det här inlägget så kände jag direkt att jag ville få till något att skriva då jag är, utan att överdriva, något av en expert på akne och akneärr. Detta enbart baserat på egna erfarenheter. Jag fick min första finne som 10-åring, och när jag var 13 fick jag ordentlig ärrbildande akne. Då pratar vi bölder i hela ansiktet (som tur var syntes inte alla då de var så djupgående att de liksom var "under" huden). Likaså på ryggen. Det gjorde så ont och jag fick elaka kommentarer dagligen. Jag gick till hudläkaren, och för att göra en lång historia kort så har jag sedan dess tagit 5 långvariga kurer medicin. Varav de två sista så starka att de överanstränger levern lite under själva behandlingen. Idag har jag varit fri från akne i ca 2 år, och får endast småfinnar innan mens som de flesta.
Ärren finns ju dock kvar, men det finns metoder för att minimera dem. Jag använder en så kallad "Skin Roller". En liten roller med små mikronålar som man använder en gång i veckan på ärren. Sedan jag började använda den har jag märkt resultat jag inte trodde var möjliga. Blev så glad att jag nästan började gråta morgonen efter min första använding för att det redan hade blivit bättre, haha.
Angående själva aknen är det säkert väldigt individuellt vad som funkar. Personerna i kommentarerna ovan har redan skrivit så många bra tips att jag inte kommer på något mer. Det som funkade för mig var som sagt medicinen, trots att jag fick ta den sista sorten två gånger. Jag tycker du ska kolla upp det som de andra har skrivit, och om inte det hjälper går det alltid att uppsöka hudläkare. Förhoppningsvis så krävs det nog inga starka medicinkurer för din del, det räcker säkert med något enklare ska du se.
Jag vet precis hur det känns att må dåligt pga akne, och jag hoppas och tror att det kommer lösa sig för dig snart! Kram :)

2013-06-14 @ 01:34:54
Postat av: Elixxi&Anna

As snygg header bild! :) Cool design förövrigt^^

2013-06-18 @ 13:16:26
URL: http://bffsforthewin.devote.se
Postat av: Julia

Jag hade problem med akne i flera år, tills jag bytte min flytande foundation till ett mineralpuder.
Ett puder ifrån Meow Cosmetics är det enda minderalpudret som ger ett perfekt täckande resultat med deras "Flawless Feline" ,och dem har otroligt många nyanser också. Täpper inte igen porerna över huvud taget, vilket alla flytande foundations faktiskt gör vilket kan vara anledningen till att du får finnar. Man får en mycket finare hy, både med och utan foundation!

2013-06-19 @ 23:08:43
Postat av: Jenny Sandqvist

Ser inte en enda finne på dig..
Jag har inte haft finnfri hud sen jag gick typ i 6:an och nu har jag precis gått ut 9:an. Det är inte bara i 3 veckor åt gången, utan hela tiden. Det blir dock värre runt mensen och då syns knappt mitt ansikte.

Känns lite sjukt att du klagar så mycket när din hy har varit jättefin annars. Just nu har väl dina hormoner fått en kick. Det lär gå över snart.

Svar: Det är klart att du inte ser en enda finne på mig när bilden är tagen innan jag har fått alla finneutbrott. Och sen har jag aldrig riktigt visat mig i media under tiderna jag har som mest finnar heller. Bara för att man inte pratar om det/visar det betyder det ju inte att det inte finns, eller hur? Sen så har alla lika rätt till att klaga om man har haft problem med något i några månader som att man har haft problem i några år. Jag ser inte en enda finne på dig heller liksom, men det bevisar ju inget
glitterbox.blogg.se

2013-06-23 @ 15:14:10
URL: http://multicandies.tumblr.com
Postat av: Ella

Det är förmodligen inte akne du har utan rosacea, d.v.s. en hudsjukdom. Jag har det själv och det är vidrigt :( Du ska INTE göra portömningar, hudslipningar eller AHA-behandlingar som man kan göra vid akne, det skadar bara huden. Jag hade heller aldrig haft finnar och mina föräldrar har alltid haft bra hy. Fick finnar på hakan och käkarna och led jättemycket av det eftersom det gjorde jätteont och blev fula bölder och ärr. Det går lite i perioder men det blir värre med åldern tyvärr :( Det är dessutom kroniskt; man blir aldrig av med det, men det är ganska vanligt. Det är oftast tjejer som får det. Testa krämen Rosasol som finns på Apoteket. Kostar typ 200 spänn. Jag har märkt jättestor förbättring faktiskt, men känner fortfarande av det ibland. Använd mineralsmink om du kan, det är bra och täpper inte till. Hoppas att det blir bättre! /E

2013-08-15 @ 13:58:28
Postat av: Madde

Hej Johanna!

Vet inte om du varit hos någon läkare/hudmottagning ännu och fått hjälp med din acne, men jag skulle nog likt Ella här ovan också gissa att du har rosacea.
Har själv den sjukdomen men håller inte med om att den blir värre med åldern...
Det beror helt och hållet på hur man "tar hand" om sin sjukdom.

Själv är jag 42 och SKÖTER man sig ordentligt, följer läkarnas råd, så behöver det inte alls bli värre.
Det tog några år, kanske 2-3 år, för mig att få kläm på hur jag och rosacea skulle kunna leva ihop resten av livet, men tillslut gick det.
Många tror att det är en "medelåldersacne för tanter" men tyvärr kryper sjukdomen längre och längre ner i åldrarna och jag har tex en släkting som vid 21 nu konstaterats med rosacea.
Jag fick min diagnos när jag var 33.

Jag lever iaf så att jag undviker helt kryddor och kryddstark mat + för mycket salt.

ALKOHOL i alla dess former, speciellt är det bra om du undviker/slutar med allt intag av alkohol överhuvudtaget, för då slipper du som äldre få röda kärlnät i ansiktet och tätare och värre skov av sjukdomen.

Fuktig luft (tex simbassänger inomhus, bastubad)unviker jag också helt.
Bada i havet och i pool utomhus inga problem, det gör bara huden gott.
Kyl av huden på sommaren ofta om du är på stranden, så du även där inte svettas.

Jag som var en träningsnörd innan och tex sprang mkt, tränar numera inte träna så hårt så jag svettas för mycket, för det är också en trigger.

Undvik direkt solsken i ansiktet när du är ute på stranden, använd solhatt av ngt ballt slag ;)

Undvik stress i den mån du kan...
Vilket kan vara svårt hela livet men...
Försöka duger, så kommer du klara dig bra.

Jag är 42 och har lyckats hålla min rosacea i schack och inte fått den förvärrad av ålder.
Har fin hy trots att jag får skov som kommer någongång per år i mindre form numera, just för att jag sköter mig vad gäller "livsregler" man har att förhålla sig till vad gäller rosacean.

Det jag skulle råda dig till är att OM du går till läkare och dom konstaterar att du har rosacea, se till att du får Rosasol på recept för då har du ju högkostnadskortet och får reducerad och sen gratis medicin efter ett tag OCH...
Du ska ABSOLUT INTE gå med på att ta en medicin som heter ROACCUTAN för den är livsfarlig.

Den kan ge långvariga och ibland livslångt lidande för människor som ätit bara en kur av det, tyvärr känner jag till allt för många människor som fått sitt liv förstört av just den medicinen.
Inte alla drabbas, men en stor majoritet får diverse stora och mindre problem.
Har lång erfarenhet inom vård och omsorg och psykvård och ta aldrig den medicinen vad din hudläkare än säger.

Du ska istället be att få "Tetralysal" som är en mkt stark form av antibiotika, behandlar bla lunginflammation, men som aldrig skulle ge dig svåra men/problem som Roaccutanet kan ge.
Stå på dig där, för även min hudläkare som jag har haft i 8 år har försökt pracka på mig roaccutan men aldrig över min döda kropp, säger jag.
Nu har jag skrivit en jävla avhandling här ;) men hoppas du fått några tips i alla fall och att du söker hjälp så slipper du må dåligt.
Lycka till, hälsningar "Madde-42-med-en-icke-förvärrad-rosacea-trots-ålder" ;)

2013-09-08 @ 22:51:54
Postat av: Sofia

Jag vet exakt hur det är! Man mår psykiskt dåligt! Dock har jag fått hjälp via vårdcentralen/läkare med en creme som heter Duac - helt otrolig! Man måste ge det några månaders tid för att se riktig förändrig, men all min jobbiga kliande acne är borta efter 4 månader! Dock röda märken kvar som jag nu ska prov några olika behandlingar för, men utan Duac vet jag inte vad jag hade gjort!

2014-02-03 @ 14:50:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0